HET LEERDORP - ONTWERP

Je loopt door een ruimte heen en onbewust voel je jezelf ontspannen. Het effect wat ruimte kan hebben op je gemoedstoestand heeft mij altijd al gefascineerd. Met mijn afstudeerproject ben ik mij gaan verdiepen in hoe ik deze invloed kan inzetten om het gebruik van de ruimte te verbeteren. Om specifiek te zijn leerruimtes, omdat ik mij in al mijn scholen altijd heb verbaasd over hoe weinig de omgeving het leren ondersteunt.

Binnen het huidige onderwijssysteem, welke nog voor het grootste deel stamt uit de industriële revolutie, zijn er al op kleine schaal ontwikkelingen gaande voor het implementeren van digitale middelen. Door de coronacrisis is vanaf 2020 deze ontwikkeling in de spotlight gekomen en blijkt de pandemie een katalysator te zijn voor het vernieuwen van het onderwijs. De huidige digitale maatschappij verandert snel en om niet in te spelen op de vraag van nu, maar door te kijken naar wat er nodig is om met die snelheid om te gaan, wordt er gesproken over de zogenoemde 21st century skills. Deze skillsset vormt dan ook het uitgangspunt van mijn ontwerp: ‘Het Leerdorp’.

Het Leerdorp is een plek gemaakt als thuisbasis voor kinderen om te leren en op te groeien. Vanaf de leeftijd van 4 tot 21 jaar zal het kind zichzelf ontwikkelen. Toch is Het Leerdorp niet alleen voor kinderen. Het is een plek om iedereen de 21st century skills te kunnen aanleren. Ouderen die computerles willen volgen zijn welkom, net als ieder ander die wil leren; de toegang tot kennis is openbaar. Naast de kinderen zal Het Leerdorp ook een thuisbasis zijn voor creatieve ondernemers, waar deze groep belangrijke input geeft aan de 21st century skills. Het samenbrengen van kinderen, kunstenaars, ondernemers en dorpsgenoten, maakt Het Leerdorp.